maandag 1 juni 2009

ppt gebruiken in de klas

In het 5de leerjaar in de basisschool de Toermalijn heb ik de kans gekregen om te werken met beamer en ppt-presentaties. Het was een hele leuke ervaring want je zo veel meer informatie meegeven samen met de bijhorende afbeeldingen. Voor de leerlingen is dit ook veel leuker want ze hebben ook een visueel beeld bij wat je hen verteld.

Ik heb toen in enkele lessen dit systeem gebruikt:
- De eerste keer was bij een project, namelijk strips, dat bedoeld was voor de drie klassen van het 5de leerjaar. Zeker als je voor zo'n grote groep moet spreken is het handig om een visuele houvast te hebben voor de leerlingen maar ook voor jou als leerkracht.

- Nadien heb ik nog les moeten geven over het menselijk lichaam. Hier kwam de ppt handig van pas wanneer men exacte delen bij het menselijk lichaam moest aanduiden dat je niet met je blote oog kunt zien.

Ik heb gemerkt dat de leerlingen door deze manier van lesgeven aandachtiger blijven bij de les dan dat je het gewoon zou vertellen.

Ik raad het iedereen aan om het eens uit te testen!

Geen opmerkingen: